HC3

Post Reply
MrDTS
Medlem
Posts: 25
Joined: 30 Aug 2018, 20:57
5

Hallå

GOD OLD FIBARO ser ur att det blir en HC3 i slut änden ändå. :? :D
kort fatta har jag haft HC2 i säkert 7 år som jag ska byta ut till en ny hub, då jag har många z-wave produkter så ska den ny hubben såklart ha z stöd, har dessutom många fibaro produkter (snygg design ) största anledningen till ny hub är att man har många fler produkter idag man skulle vilja ha i samma app.
Dessutom så har jag ochså många av z produkter i väggdosor/takdosor ( skulle underlätta att enkelt flytta över utan att behöva lära in dessa alla produkter igen )
Så nu har jag under hösten provat lite olika system, så min första tanke var Homey pro dock går den inte att köpa och vill inte betala mer för en beg, hade faktiskt en sån på prov för ca 2 år sen men tyckt inte den var bra just då, var inte ens helt på svenska på den tiden.
Sen har vi samsung tvätt stapel och frugan har smartthings app tyckte det såg bra ut, så då blev det en Aeontec hub fungerar bra men dålig räckvidd på z-wave fast det ska vara + sen tyckte jag att det inte går att få till appen som jag vill, så då försvann den ur bild.
Nu håller jag på med Home assistant den är säkert bra kanske även den bästa, den har bara ett stort problem i alla fall för mig att få den att fungera, allt för invecklat fast mycket idag är UI baserat men ändå för krångligt för mig, har till o med köpt 2 olika domän namn till den utan att komma åt den utan för hemmet suck.
Så nu är det bestämmt beställer en HC3, har även googel home idag ihop med HC2 som fungerar utmärkt, de kommer med en stor uppdatering snart så då finns hopp att ha med där det övriga man har som inte går på z-wave hemma, så min slut tanke är HC3 ihop med Goggel Home det ultimata systemet ?

MrDTS
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Självklart skall du välja ett system som du tror blir bra för dig, men med facit i hand skulle jag inte rekommendera Fibaro till någon bekant.
Jag har haft HC2 i många år och skaffade en HC3 ett tag efter lanseringen. Jag liksom många andra blev oerhört besvikna då de utlovade protokollen inte var aktiverade.
Z-wave fanns naturligtvis men inte Wi-Fi, 433 MHz, 868 MHz, ZigBee och Bluetooth.
Först efter 2 år kom en beta på ZigBee och 433 MHz var endast öppet för egna produkter (Nice).

När jag förstod att 433 MHz aldrig kommer att öppnas för andra fabrikat så började jag se mig om efter andra lösningar vilket blev HomeAssistant.

Eftersom jag var van vid Fibaros LUA så tyckte jag att YAML i HomeAssistant (HA) var knepigt, men det lossnade efter ett tag och idag tycker jag att YAML är enklare än LUA.
Men man behöver ju inte programmera i YAML eftersom HA har ett utmärkt interface för att skapa automationer manuellt.
Skulle man ändå få problem så finns det fantastiskt många och bra videor på YouTube att titta på.

Idag finns det inte "på kartan" att jag skulle gå tillbaka till HC3. Jag är så nöjd med HA och alla dess tillägg, integrationer och superfina gränssnitt som jag designar precis så som jag själv vill ha det i mobil eller "padda".

Och att köpa domänadresser för att nå HA utifrån var lite onödigt eftersom DuckDNS finns som en fri integration i HA. Själv har jag inget behov av detta eftersom jag aldrig loggar in utanför huset.
HA har dessutom allt jag bara kunder drömma om i HC3. Jag kör protokollen Z-Wave, ZigBee, 433 MHz, MQTT samt integrationer och tillägg som Tibber, InfluxDB, Grafana, Samba Backup, Neato, Netatmo och mycket mer. Det finns hundratals med tillägg och integrationer för alla möjliga enheter att lägga till.

Beträffande HA-hårdvara, ta gärna et titt på inlägget nedan..
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php ... nt#p23935
Om du ändå är tveksam till HA och om du bor i närheten av Ulricehamn, så har jag en bättre begagnad HC3 till salu.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MrDTS
Medlem
Posts: 25
Joined: 30 Aug 2018, 20:57
5

Hej

Tack för ett bra inlägg, bara HC3 fungerar med z-wave är jag nöjd och med Googel röst.
HA är för krånglig, hittar man en youtub video så stämmer den inte då menuer har flytta om sig efter uppdatering eller de själva har någon annat desing.
Visst har jag fått en del att fungera kör den på en odroid n2+ samma som deras blue, har laddat ner via hacs massa saker men hittar inte de sen när man gör en dashbord, bara det gör att man tappar intresset.
Fick inte Googel att fungera, ju om man betalar 865 kr år till HA :D
Vet sen tidigare när HC2 släpptes så tog det många år till allt fungerade bra, de verkar ha en lång test period för kunder :x
En fundering funkar inte wi-fi idag heller på den ?

MrDTS
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Att ansluta HC3 till Wi-Fi i stället för kabel funkar bra, men att ansluta Wi-Fi enheter tex Shelly funkade inte då jag i februari stängde ned min HC3.
Ibland tittar jag in på Fibaros forum, men jag har inte sett någon info om Wi-Fi enheter.

Och jag kan hålla med dig om att inte alla HA-videor bygger på det senaste gränssnittet, men principen för hur det skall fungera är densamma.
Den snabba utvecklingen av HA kan ibland upplevas jobbig då månadsuppdateringen oftast är större och mer innehållsrik än Fibaros hela årsutveckling.
Eftersom utvecklingen av HA utförs av användare (många) så hinner det hända en hel del mellan varje månadsuppdatering, men det är bara positiva förändringar.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MrDTS
Medlem
Posts: 25
Joined: 30 Aug 2018, 20:57
5

Hallå

Fick min nya HC3 idag super nöjd med den :D
Den ihop med nya Googel som kommer senare som då stöder Matter, blir nog det jag var ute efter, om man tittar på just Googel så stöder den sjukt många produkter.
Jag har alltid gillat Fibaros iconer och gränssnitt, först tyckte jag att den nya är sämre än den gamla men nu tycker jag den är enkel och ren.

MrDTS
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

jag har en HC2 som än så länge får sköta allt z-wave sen har jag en HA som integrerar med HC2/Hue & en del annat.
Jag har en HC3 liggande också, men orkade inte flytta alla scener för det är inte bara att kopiera LUA koden utan den behöver skrivas om i nästan sin helhet.
Så för att göra en mjukare migration tänkte jag gå till HA som har stöd för det mesta och när jag ändå måste skriva om alla scener.
Sen har det inte blivit av att lägga jobbet på scenerna ännu… det får bli när det blir :-)

kanske får HC3an fortsatta med z-wave delen framöver för jag är väldigt nöjd med stabiliteten och eftersom jag har 70 enheter, larm o allt möjligt roligt vis z-wave så kanske den får sköta det senare.
HA pratar ju bra med den vis api’t ändå.
HC2an är nog snart tonåring så den har gjort ett riktigt bra jobbImage

i slutändan, ingen aning egentligen, men inget hindrar att lägga till en HA senare som pratar till HC3 via api, så egentligen inget som säger att man måste välja. Man kan gå HC3 och senare köra vissa delar via HA om man vill


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
Post Reply