LUA Värmekurva

Post Reply
magadog
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 03 May 2018, 12:48
5

Jag har tyvärr en dum bergvärmepump och försöker komma på sätt att kunna styra den via HC2. Det närmsta jag kommer är att styra en reläutgång som styrs av ett Lua-skript som räknar ut medelvärdet av alla tempgivare i huset. När börvärdet (21 grader) understigs slår relät till och pumpen börjar tillverka mer värme.

Skulle ju gärna sköta detta via värmepanelen men har förstått att det endast går med en fysisk tempgivare och en aktuator.

Har hittat ett sätt att fysiskt lura fibaron med en qubino 0-10v relä och en RGBW-puck.

Det jag behöver hjälp med är att styra ut min medeltemp proportionerligt på 0-10v-utgången så att jag kan ta in den via rgbw'ns skalningsverktyg.

All hjälp uppskattas!
/Mattias, Umeå
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Din lösning verkar lite krånglig och funktionen (i mina ögon) lite osäker.
Varför inte skaffa en Fibaro Smart Implant i stället. Där kan du koppla in upp till 6 temp-sensorer (DS18B20+) och placera ut dem i olika rum.
Kan du bara löda lite kablar på sensorerna så kostar de 49 kr st på www.m.nu.
Då kan du antingen ta medelvärdet på tempgivarna eller behandla dem separat med en noggrannhet bättre än 0.5 grader.
Och beroende på vad ditt relä skall sluta, så kanske du kan använda något av Smart Implant två inbyggda relän.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
magadog
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 03 May 2018, 12:48
5

analogout.txt
(901 Bytes) Downloaded 198 times
Tack för svar!

Jo jag hade ju helst önskat att kunna lösa det hårdtrådat men tyvärr har jag inte möjlighet att dra trådar i hela huset :(

DOCK lyckades jag lösa programmeringen samt den fysiska kopplingen så att jag kan styra huset via heatpanel.

Blev ju absolut en onödigt omständig & dyr lösning men som nörd var det värt det och är faktiskt riktigt stabil :geek:

Den fysiska lösningen blev alltså en Qubino 0-10V dimmer och en ingång på en RGBW som via skriptet ger en slutning på en fibaro reläpuck.

Niben går på en lite för låg kurva och styrs via "extern Justering" och när kontakten sluts petas kurvan upp lite till villkoret för inomhustempen nås.

Medeltempen i huset räknas fram via ett separat luaskript och det analoga utvärdet till ett script som jag för dom som är intresserade bifogar för egen implementering.

JAG FRÅNSÄGER MIG HÄRMED ALLT ANSVAR SAMT ALLA PÅSTÅENDEN OM ATT JAG ÄR NÅGON SOM TROR JAG ÄR ANNAT EN GLAD AMATÖR INOM PROGRAMMERING! :mrgreen:
Post Reply