Bamsefar testar Home Assistant

User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1253
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Network graph visar ju bara migrerade Node ID - alltså måste man ha listan innan man kommer att lösa ut alla noders "återinclusion"....

Hittade en riktigt dålig grej dock: Och detta gäller Fibaro främst, men även Z-Wave som sådant: När jag väl fick upp allt så noterade jag att Z-Wave JS UI visade ingen säkerhet. Det gör nu inte sådär jättemycket rent praktiskt men i framtiden bör man såklart sträva efter S2 security - något som Fibaro uppenbarligen inte stödjer.... I vilket fall, vid "Smart inclusion" så visade det sig att kameran inte startas i app eller web läsar utgåvan. Detta beror tydligen på SSL inte är påstlaget, och det har jag inte installerat eftersom min Home Assistant går i en "Closed Box Environment" - det spelar helt enkelt ingen roll i just mitt fall (går inte att komma åt HA från utsidan, eller för att vara mera exakt inget i över huvudet taget är exponerat mot utsidan men det är lite en annan sak). I vilket fall, utan SSL så fungerar vare sig kameran eller tydligen inläsning av fil. Helt udda. Jättebra att man aldrig skriver ut det felmeddelandet utan bara presenterar en knapp som det står "Retry" på - enooooooormt ledande fråga typ.

Jag har också noterat att mitt system inte alls är mera stabilt i ett omstartsläge, det är fortfarande samma sk*t med uppdatering av Z-Wave eller liknande. Det fungerar aldrig typ. Så allt jobb jag lagt ned på Z-Wave JS UI var helt bortkastad tid och ger ingen direkt merfunktion eller mervärde.
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1253
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Håller på och testar lite S0 security saker, en hel del Fibaro saker är inte inkluderade med någon som helst säkerhet som sagt, så ja jag provar mig fram vad jag kan göra med vad jag har: Fibaro Door Window sensor förlorar temperatursensorn - den har kvar högt/lågt larm sensorerna - men inte själva temperaturvärdet i sig.....

...men efter ett bra tag så kom den sensorn upp när jag testade igen - vad är det med denna driver som gör att alla sensorer inte kommer fram på en och samma gång utan ligger lite där och drar sig i sängen?
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1253
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Funderar en del på hur gänget som utvecklar tänker när det gäller tester och releasehantering.... För att inte säga migreringar....

Jag var i USA i förra veckan, och en bra tid innan det så bestämde jag mig för att frysa samtliga ändringar osv i Home Assistant så att systemet var hyggligt stabilt när vi skulle iväg. Slutade uppdatera allt osv, men lik förbannat så uppdaterade sig Home Assistant själv plötsligen, och vips så var massor av saker "broken" och fungerade inte. Allt möjligt skit slutade att fungera. Så då var det bara att bita i sura äpplet och uppdatera alla integrations och moduler, och rätta alla fel som skapades. Man kan undra varför de inte själva klarade av att skriva ett migrerings script som gjorde change all (för det var typ det som krävdes)??? I vilket fall jag tror jag fick det stabilt och drog till USA - det första jag upptäcker när jag kommer hem är att ytterligare en detalj skulle tvångsmigreras, men tack och lov så vart det inte "upptäckt" av systemet i det läget så det slog av okänt skäl inte igenom (tack för det i alla fall). Men inatt gjorde det fullt genomslag och samtliga script slutade att fungera....

Inget illa om utveckling, det krävs hela tiden för att det skall vara fräscht, men helv*t kan inte folket lära sig migreringsplaner och tillhörande script istället för att bara skjuta system i sank? Och varför tvinga folk till auto uppdateringar? Nu kommer jag stänga ned all internetåtkomst från min Home Assistant server, och sedan öppna DE som krävs för väder med mera. Så jag få någon j*vla koll på vad Home Assistant håller på med - för jag måste kunna LITA på att systemet är stabilt när jag är borta.

Home Assistant är synnerligen flexibelt, även om dess script motor får sägas vara synnerligen klumpig och omständigt. Men allt kring release hantering och uppdateringar är fullständigt vansinniga. Dessvärre är utvecklarna övertygade om att de alltid har rätt, som vilken utvecklare som helst för övrigt, och inte direkt lyssnar.....

Jag har långt gångna tankar på att gå tillbaka till Homeseer som i sig är en sämre produkt (inte i närheten så flexibel), men den har en stabilare kodbas, som till på köpet har en noterbart mera stabil Z-Wave stack...
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
Post Reply