Styra filmduk....

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Så jag har troligen en filmduk på gång, och den styrs via passiv kontakt. Alltså tryck på switch för nedåt, eller annan switch för uppåt. Men den skall enbart kortsluta kabeln. Dvs inte DC/AC, bara sluta ledning. Från styrningen av filmduken finns "live" som utgång, och två för styrning (ingång) - antingen kortsluter jag den ena ingången till utgångt (ned) eller den andra ingången till utgång (upp). Hur gör man det i Z-Wave så att säga?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nu äntligen har jag fått tid (jo det regnade idag....) att koppla ihop allt. Jag styr min Euroscreen Loke / Draper ER filmduk med en Fibaro FGS224: https://manuals.fibaro.com/smart-module/ - det är alltså ett Z-Wave styrt relä med i mitt fall två potensfria utgångar (en common anslutning som sedan kan switchas/kortas på en eller två kanaler). I mitt fall med filmduken så använder jag den s.k. dryg contact anslutningen (ser ut som en telefonkable med en RJ12 kontakt i ändan). Någonstans var dokumentation antagligen inte korrekt, för det stod att common var svart, grön och gult var upp/ned. Men i själva verket vart det gult som common, grönt för upp och rött för ned. Exakt varför orkar jag inte riktigt att bry mig i...

Om man jämför kostnaden för Euroscreen / Drapers lösningar som alla ligger runt 1500 till en bit över 2000 sek, lätt. Så är ett Fibaro relä som till på köpet fungerar på Z-Wave - vilket självklart Euroscreens lösning inte alls gör (den är urkass, och beroende på årsmodell av filmduk så finns alltid olika lösningar som olika varianter (!) av AutoLink (drygt 1600 sek, men du vet inte vilken som passar till vilken duk... även om de heter samma sak i produktnamnet...). Har man tur kan man för väldigt mycket pengar köpa en låda som ger evnt möjlighet till IP control, men inga garantier...

Så jag är nöjd med att a) denna lösning kostade en 500-hundring och b) den styrs via Z-Wave så man slipper ytterligare et interface som skall underhållas...

Lite som mina nya Kef LSX2 högtalare, som kräver att man skaffar ett userid på KEF för att installeras - yippi.... en app till...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply