Styra garage port med TellStick ZNet Lite v2

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
User avatar
Sommaren2018
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 20 Jul 2018, 17:25
5

Hej!
Jag har försökt styra min garageport med TellStick ZNet Lite v2 + Qubino_Flush 1D Relay, men det är något som inte funkar... behöver hjälp..
Har provat med manuell knapp och då funkar det. När man klickar att den ska öppna porten klickar det i Qubino, och efter några sekunder får man meddelandet "kunde inte utföra åtgärden" så signalen verkar komma fram, men inget händer...
Har provat att ändra antal sekunder på auto off, från 1 sekund till 3 sekunder. Funkade inte heller.
Tacksam för tips.
Har kopplat in enligt följande:
Attachments
kopplingen.jpg
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Nu vet jag inte hur din garagestyrning fungerar, men behöver du inte spänning in på den externa knappen? Eller behöver den bara en slutande funktion från tryck-knapp eller relä?
I så fall gör säkringen bättre nytta på puckens matningsspänning.

Om du skall simulera en tryck-knapp så kan du kolla att det blir kontakt mellan Q in och Q ut när du aktiverar pucken.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Sommaren2018
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 20 Jul 2018, 17:25
5

Tack för svaret.
Jag har provat att koppla in en vanlig strömbrytare (före jag installerade pucken) och då gick garageporten ned (vid simulerat knapptyck i cirka 1 sekund)
Jag provade även pucken före installationen med en multimeter mellan dom 2 "Q" anslutningarna, då funkade allt som det skulle,
Men när pucken sitter på plats i skarpt läge så verkar den inte "orka" sluta kretsen mellan dom 2 "Q" eller något??
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har provat att koppla in en vanlig strömbrytare (före jag installerade pucken) och då gick garageporten ned (vid simulerat knapptyck i cirka 1 sekund)
Det kanske är så att pulsen från pucken är för kort. Lägg till en fördröjning på pucken så att den sluter under en längre tid.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Sommaren2018
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 20 Jul 2018, 17:25
5

Ok, tack, ska prova det
User avatar
Sommaren2018
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 20 Jul 2018, 17:25
5

Nu har jag felsökt med multimeter när pucken är inkopplad.
Felet är att man inte kan justera antal sekunder den ska sluta kretsen. Även om man ställer längre än 1 sekund blir det endast 1 sekund (eller troligen kortare tid)
Troligen fel på pucken jag köpte. Någon som vet något annar fabrikat som har likvärdig funktion?
User avatar
Sommaren2018
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 20 Jul 2018, 17:25
5

Nu har jag hittat felet (tror jag)
Jag testade att koppla in Qubino reläet till en annan 24volts transformator, och då funkade det. Det gick att ställa antal sekunder den skulle vara på,
Så Qubinon tyckte in om spänningsmatningen från garageportstyrningsdosan, även om jag mätte upp att det var 24 volt DC.
Kanske kan detta vara till hjälp för andra som stöter på samma problem. Garagestyrningen är en Aperto 868
Jag får nu göra en annan lösning. Har lött på 2 kablar på fjärrkontrollen, och ska koppla den till Qubino med en separat 24 volts nätadapter
User avatar
Sommaren2018
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 20 Jul 2018, 17:25
5

YES! Nu lyckades jag. Funkade med en ny 24volts nätdel :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Lite märkligt bara, att garageporten fungerade med det defekta nätaggregatet?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Sommaren2018
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 20 Jul 2018, 17:25
5

Upptäckte en liten svaghet i Telldus systemet när jag skulle installera en magnetsensor till garagedörren.
Jag ville ha funktionen att telldussensorn ska skicka signal till telldusdosan att garageporten har öppnats, när man har tryckt på på öppna porten med qubinoreläet.
Fick det aldrig att funka. Det verkar vara att Telldosdosan kunde inte registrera 2 signaler samtidigt.
Så jag fick lösa det att ha en liten förskjutning på sensorsignalen (vid halva porten öppnad) och koppla det till en pushnotis till telefonen att porten har öppnats.
Vet inte om flera har märkt detta?
Post Reply